Ouderraad
De ouderraad van onze school helpt bij de organisatie van feesten, vieringen en sport- en spelactiviteiten. De ouderraad bestaat uit een aantal ouders en twee docenten. De ouderraad ondersteunt bijvoorbeeld bij de grote vieringen als Sinterklaas, Kerst en Pasen. Daarnaast ook activiteiten als de avond4daagse, Koningsdag/koningsspelen en het afscheid van groep 8. Ouders die willen meehelpen kunnen via social schools dit aangeven bij Rinske Sevinga, Kim Went en Esmee Eijzenga.
Uit wie bestaan de ouderraad?
De ouderraad bestaat uit een aantal ouders en drie docenten van IKC De Wegwijzer. Zij zijn betrokken bij de organisatie en uitvoering van diverse activiteiten op school de opvang en de BSO.
De werkwijze van de ouderraad van de Wegwijzer
De ouderraad bestaat uit een vertegenwoordiging van ouders en drie docenten. De ouders kunnen aangeven of worden gevraagd wanneer zij belangstelling hebben voor de ouderraad. Ouders worden niet gekozen d.m.v. verkiezingen zoals bij de MR.
De ouderraad vergadert maandelijks. Vergaderdata worden van te voren vastgesteld (aan het begin van het jaar). Er is een agenda en worden notulen gemaakt.
De ouderraad werkt per activiteit met een commissie. Er is bijvoorbeeld een commissie voor de Kinderboekenweek, Sint Maarten, Sinterklaas, Kerstmis, Pasen, de avond4daagse, het zomerfeest en groep8. Iedere commissie heeft een kartrekker. De kartrekker van de oudercommissie gaat in overleg met de kartrekker van de leerkrachten om te kijken wat de rol van de OR zou kunnen hebben in het geheel.
Tijdens het overleg vindt er informatie uitwisseling plaats tussen ouders en school. Zo nodig worden punten uit het overleg door de docenten meegenomen naar de docentenvergadering en/of directeur. Wanneer er behoefte is naar verdiepende informatie uitwisseling, kunnen ouders uitgenodigd worden om mee te denken bijvoorbeeld met beleid of vragen van de directie. Ook kan de ouderraad de MR adviseren over onderwerpen die voor ouders belangrijk zijn.
De activiteiten op school worden niet door de overheid vergoed. Daarom wordt hier een vrijwillige ouderbijdrage gevraagd van € 22,50 per jaar/ per leerling. Ouders/ verzorgers waarvan de kinderen na januari op school komen, betalen de helft van het bedrag. De vrijwillige ouderbijdrage wordt via Social Schools verzonden middels een betaallink. Het is mogelijk in termijnen te betalen. De brief en betaallink worden in de maand oktober aan ouders/ verzorgers verzonden. De Gemeente Groningen draagt met een kleine subsidie per jaar bij aan deze kosten voor de gezinnen met een minimum inkomen.
Bij deze activiteiten ondersteunt de ouderraad.
De ouderraad is betrokken bij de volgende activiteiten: de Kinderboekenweek, Sint Maarten, het sinterklaasfeest, de kerstviering, Nldoet, Pasen, Koningsdag/koningsspelen, zomerfestival en het afscheid van groep 8.
De samenstelling en toekomst van de ouderraad.
Nu bestaat de ouderraad uit ouders uit de onder, midden en bovenbouw. De twee ouders met kinderen in de bovenbouw, hebben de meeste ervaring en zitten het langst in de ouderraad. Als er gekeken wordt naar de samenstelling, heeft het de voorkeur dat er ook ouders vanuit de kleuters worden gevraagd zodat de ouderraad vanuit alle leeftijdsgroepen op school is vertegenwoordigd en ervaring vasthoud en kan worden overgedragen van ervaren ouders.
Ouderbetrokkenheid
Tijdens de Corona-periode zijn er andere structuren ontstaan. Voor corona waren er meer leerlingen en ouders in de school en in de klas. Ouders en leerkrachten ontmoetten elkaar in het lokaal. De ouderraad wil graag dat er weer meer ouders in de school zijn, waaronder bij het binnenbrengen. Daarbij krijgen de ouders mee wat hun kind doet (kijken naar werk in de klas) en is er een kort moment van ontmoeting/interactie met de docent.
Tijdens en na de corona-periode was er tijdelijk meer onderwijsgeld om mogelijke achterstanden te voorkomen (hierdoor konden tijdelijk meer klassenassistenten ingezet worden). In de komende periode kunnen ouders hier opnieuw een rol spelen in het ondersteunen bij sommige taken, waaronder het samen lezen, meelopen naar de tuintjes.
Wanneer de leerkracht hier ouders gericht naar vraagt, voelen ouders zich hier ook eerder gezien en betrokken.